C.P.O.T
WELCOME
إن لم تكن مسجلا فنحن بإنتظارك

CPOT Team
Thanks For Your Visit

The Official Forum of Clinical Pharmacy Organization Team

الرئيسيةألعابمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 

التعاون بين الطبيب و الصيدلي

كاتب الموضوعرسالة
Dr. Pink Flower
عضو نشيط
عضو نشيط

شكراا لك (متميز) : 0

مُساهمةموضوع: التعاون بين الطبيب و الصيدلي   الثلاثاء يناير 26, 2010 9:35 pm

احيانا كثير نقع نقارن بين و ظيفة الطبيب و الصيدلي و ايهم أفضل . رغم إن في الواقع هما وجهين لعملة واحد و محدش فيهم يقدر يستغني عن الآخر

علشان كده جبتلكوا الموضوع ده لأن كمان في توضيح مهم لدور الصيدلي الإكلنيكي
أتمني إن الموضوع يعجبكوا و خاصة إنوا أول مشاركة مني

مرضى ارتفاع ضغط الدم الذين يخضعون للرعاية الطبية من قبل فريق مكون من الطبيب و الصيدلي ، ينخفض ضغط الدم لديهم و أفضل فرصة للوصول إلى التحكم الكامل في ضغط الدم - مقارنة بالذين عولجوا من قبل الطبيب وحده ، وفقا للنتائج المتوقعة من دراسات عشوائية سريرية ذكرت في تشرين الثاني / نوفمبر العدد 23 من مجلة أرشيف الطب الباطني.
و يكتب باري كارتر ، دكتوراة من جامعة (Iowa and Iowa City Veterans Administration) ، و زملاؤه ؛ " أظهرت الدراسات أن السيطرة على ضغط الدم يمكن تحسينها عندما يساعد الصيادلة الإكلينيكيون – المريض. و الهدف من هذه الدراسة هو تقييم ما إذا كان نموذج التعاون بين الطبيب و الصيدلي في المجتمع القائم على المكاتب الطبية يمكن أن يحسن السيطرة على ضغط الدم ".

في هذه الدراسة 402 مريضا (متوسط العمر58 سنة) مصابون بارتفاع ضغط الدم غير المنضبط ، في 6 عيادات ، منها 3 عيادات أخذت عشوائيا كمجموعة مراقبة و 3 عيادات أخذت عشوائيا كمجموعة تدخل فيها الأطباء والصيادلة كفريق بناء. باستخدام مبادئ توجيهية محلية ، قام الصيادلة الإكلينيكيون بإسداء التوصيات إلى الأطباء فيما يخص العلاج بالعقاقير ، في مجموعة التدخل. و قامت الممرضات بمتابعة قياسات ضغط الدم وعلى مدار 24 ساعة .

و كان الانخفاض في متوسط ضغط الدم 6.8/4.5 ملم زئبق في مجموعة المراقبة ، مقارنة مع 20.7/9.7 ملم زئبق في مجموعة التدخل.

و كتب واضعي الدراسة يقولون ؛ " إن التدخل التعاوني بين الطبيب و الصيدلي ، حقق نتائج أفضل بكثير في متوسط ضغط الدم و معدلات التحكم في ضغط الدم عموما ، مقارنة مع مجموعة المراقبة ، وينبغي أن تجرى البحوث الإضافية لتقييم استراتيجيات فعالة لتنفيذ طريقة الإدارة القائمة على الفريق ، للسيطرة على الأمراض المزمنة ".

و أوجه التقصير في هذه الدراسة تشمل العدد القليل من العيادات ، والعوامل التي يمكن أن تجعل الأمر أكثر صعوبة لتحقيق تحسينات في ضغط الدم في مجموعة المراقبة ، وعدم التعميم خارج مكاتب طب الأسرة. بالإضافة إلى ذلك ، فإن النتائج ليست معممة على المرضى الذين لا يدركون الارتفاع في ضغط دمهم.

واستنتج الباحثون " إن نتائج هذه الدراسة تشير إلى أن النظم الصحية أو العيادات مع الصيادلة الإكلينيكيون ينبغي أن يعيدوا النظر في إعادة توزيع المهام لتوفير مزيد من الإدارة المباشرة للمريض ؛ للتحسين الملحوظ في السيطرة على ضغط الدم . و الدراسات المستقبلية لهذا النموذج يجب أن تشمل المزيد من العيادات مع توسيع النطاق الجغرافي والعرقي والاجتماعي والاقتصادي ؛ لأن هؤلاء السكان من المحتمل أن يستجيبوا بشكل مختلف لهذا التدخل ".

منحة من المعهد القومي للقلب والرئة والدم دعمت هذه الدراسة. وكالة أبحاث الرعاية الصحية والجودة لمراكز التعليم والبحوث في مجال التداوي ، وقدامى المحاربين من إدارة الصحة أيدوا بعض واضعي الدراسة.
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
3So0oL TaAaZa
lsa tal3 m el bzaza
lsa tal3 m el bzaza

شكراا لك (متميز) : 9

مُساهمةموضوع: رد: التعاون بين الطبيب و الصيدلي   الأربعاء يناير 27, 2010 12:49 am

علي اللي أنا فهمته ده كلام كويس

و فعلا أنا عمي ف كندا دكتور ف بيحكي ان الصيدلي الأكلينيكي هناك (كل الصيادلة كلينيك )
المهم الدكتور بيكتب المرض بس و الحالة و يبعت العيان للصيدلي اللي بيشوف المريض ينفعله دوا ايه وايه الأمراض التانية اللي عنده و يحدد الجرعة و يحضر الدوا
إيه بقي تحضير الدوا ده ؟؟؟؟ الصيدلي هناك عنده علب كبيرة من كل دوا مثلا المريض إحتاج 9 أقراص يطلع من العلبة الكبيرة اللي فيها مثلا 1000 قرص و يحط 9 أقراص ف العلبة و يكتب عليها الجرعة اللي تناسب المريض ده و متتعارضش مع أي دوا تاني بياخده المريض

و يضيف علي تمن الروستة من 10 ل عشرين دولار و ديه أجرة إيده
(يعني مش بيكسب من فرق الجملة ف الدوا زي عندنا ف مصر )

بس زي ما انتوا شايفين اللي بيقوم بيه مش بسيط بس بيحقق العدالة الأجتماعية و العملية بين الطبيب و الصيدلي

نيجي بقي للمشكلة هنا ف مصر
المشكلة ف مصر أن الطبيب هو نفسه بيحجم دور الصيدلي بإنه بيتدخل و يكتب الدوا و ده
غلط

و طبعا بتتحول انت الصيدلي ل بقال تكسبمن فرق الأدوية و تموت العلم اللي عندك يادوب تبان عالم لما بتصلح من غلطات الدكاترة ف الأدوية و بتوصف للعيان دوا احسن من اللي مكتوب احيانا

بس انا يا شباب كنت بفكر
ان مفروض الصيادلة يرفعوا قضية علي نقابة الأطباء تطلب ان الطبيب ميكتبش الدوا للعيان عشان كده ده تدخل ف مهنة الصيدلي

زي ما الأطباء
اعترضوا علي العلاج الطبيعي لما كتبوا الدوا هنا بنقول
انت برضه ك دكتور دراستك للفارما مش تؤهلك لكتابة الدوا يبقي مفروض ده مش تخصصك

و المفروض مع تخرج عدد من دفعات الصيدلة الأكلينيكية يمتنع الأطباء عن كتابة الدوا للمريض نهائيا

hehehe.... SO 3sOl

love smile
مشرف
مشرف

شكراا لك (متميز) : 6

مُساهمةموضوع: رد: التعاون بين الطبيب و الصيدلي   الأربعاء يناير 27, 2010 1:55 am

bgd ana f3ln 3gbny mwdo3 clinical dh wlw ettb2 kways fe msr yb2a bgd gmel
we f3ln 3la fkra el nas ely bt7b tsafr bra we kda dlw2ty msh byt3akdo m3a syadla msh eklenekyen
bs bgd el moshkla n el dcatra byboslna 3la asas enna a2l mnhom we n e7na a5rna bnbe3 y3ni msh lena lazma

tb tsd2o bgd n fe nas bybe3o adwya msh fe sydlyat bybe3oha zay mykono bybe3o chepsi ana msh 3rfa mn 2lt el sydlyat y3ni 7aga bgd mostfza

aw7sh 7aga n el dcatra fakren n e7na msh lena dor 5als we momkn yst3`no 3n 5dmtna asln
7ta lma bn2ol 3la mwdo3 n kol fre2 tby lazm ykon m3ah sydly eklenky by2olo wla lekom lzma asln htfdlo wa2fen kda wla 7d hysm3lokom

asln lma el sydly by3trd 3la dwa aw 7aga el dcatra bt3nd y3ni wa5den el mwdo3 3nd msh aktr

we bgd el moshkla n el dcatra msh fahmen fel adwya 5als kol dr 7afzlo kam dwa ydehom le kolo we a7yann bydo adwya msh tnf3 m3a b3dha

fa bgd lazm f3ln mykonsh kol ely bn3mlo n2ra el roshta bta3thom ely btl3 3ena de
we ntl3 el dwa we 5las
lazm bgd ykon ay 7aga leha 3laka bel adwya e7na ely ms2olena 3nha

wlw wsl bgd enna nrf3 2dya da lw el nzam msh et3`yr b3d ma yb2a fe kam dof3`a clinical et5rgo yb2a bgd lazm nrf3ha
bs el moshkla enna bntklm we msh 3arfen a ely hy7sl 3shan wla dof3a et5rgt fa lsa el mwdo3 msh mfhom awe

bs isa bgd el wd3 hyt3`yr wlw msh et3`yr e7na hn3`yro
Dr. Pink Flower
عضو نشيط
عضو نشيط

شكراا لك (متميز) : 0

مُساهمةموضوع: رد: التعاون بين الطبيب و الصيدلي   الأربعاء يناير 27, 2010 8:52 am

..................أنا بحس إن النظر دي داخل مصر بس و بقول إن الحجة في كده عدم تخرج صيدلة اكلينكين بعد
أكيد بعد منتخرج في موازين حجات كثير لازم تتغير من غير قضاء و لا غيره

بس إلي أنا كنت عاوزه أقولوا إن لما كنت في كوريس تبع النقابة لما كنا بنسأل مدير شركات الأدوية تفرق معاكوا إذا كان الصيدلي إلي متقدم للوظيفة صيدلي اكلنيكي و لا لأ سواء في وظيفة برودكت أو غيرها

كان الجواب لأ متفرق ده كلوا كوسة
رغم إن في شركات منهم متخصصه في مجال المستشفيات بس
تجوا تبصوا بقي علي الدول العربية

ترفض التعاقد مع صيدلي لا يحمل أي موثوق إنوا واخذ دبلومة اكلنكل أو حتي كوريس فيها
معاد طبعا و ظيفة مندوب الأدوية
أنا علي أمل إن الوضع يتغير داخل مصر لأني بجد مقتنعة بموضوع اكلنيكل و دخلا القسم ده و أنا حباه
3So0oL TaAaZa
lsa tal3 m el bzaza
lsa tal3 m el bzaza

شكراا لك (متميز) : 9

مُساهمةموضوع: رد: التعاون بين الطبيب و الصيدلي   الأربعاء يناير 27, 2010 3:36 pm

فعلا موضوع الكوسة موجود و معترف بيه هنا ف مصر و ف دول الخليج

أصل الشركة بالفعل مش يفرق معاها صيدلي كلينيك ولا عادي عشان هي مش هتنتج دوا من جديدديه مجرد عملية توزيع أو حتي إعطاء معلومات عن الدوا ميفرقش معاها الصيدلي اللي يعرف يدي علاج علي حسب المرض
الكلام ده يفرق معاك لو أنت دكتور واخد ىشهادات كتير ساعتها ممكن يحتاجك المصانع أو حاجة و ده مش كتير لأن أنا كمدير شركة لو عندي مشكلة مستعصية هجيب الخبير الأوروبي اللي ممكن يحلهالي و انا متأكد من حله ف أسرع وقت و بأقل تكلفة

أما موضوع أهمية الصيدلة الأكلينيكية فده لو حدث تغيير ف القانون يمنع الأطباء من كتابة الدوا للمريض و يترك هذا الدور للصيدلي ساعتها هنا هيكون فيه الصيدلي الأكلينيكي اللي يقدر يوصف الدوا الصح و بجرعة محددة
و هذا يتعارض معه إستمرار تدريس الصيدلة العادية و التي تخرج صيدلي غير قادر علي وصف الدواء
فلذلك سيكون السؤال وقتها هل من أمل لتغيير القانون و تغيير مستقبل الصيدلة ف مصر في الوقت الذي هناك عدد كبير من الصيادلة الذين يتخرجون كل عام غير مؤهلين لهذا ؟؟

هل ستكون الأجابة بالنفي بحجة اين سيذهب خريجي عادي ؟؟؟!!!!

حد يعرف الأجابة

hehehe.... SO 3sOl

صفحة 1 من اصل 1